Hoe ontwikkel je een goede huisstijl? In dit artikel gaat het niet over mooi of lelijk. Een mooie huisstijl is niet per definitie goed, of slecht. Mooi is een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. Bij Brandshapers beargumenteren we de inhoudelijke waarden.
In onderstaande artikel vertel ik jou de belangrijkste zaken om rekening mee te houden.
1. Zorg voor een duidelijk concept.
Voordat je jouw merk gaat neerzetten is de basis van groot belang. Wie ben jij, waar staat jouw organisatie voor, wat kan de klant van jou verwachten? Wie is jouw doelgroep? Allemaal heel belangrijke aspecten om vast te stellen voordat je jouw merk gaat bouwen.
2. 1 Duidelijke boodschap.
Belangrijk voor de ontvanger is je hoofdboodschap. Wat biedt jij jouw klant. Dit moet direct duidelijk zijn in alles uitingen die de ontvanger van jou ziet. Je naam, pay off, teksten op een poster, beeld, of bijvoorbeeld headline op je website. Ga er vanuit dat iedere ontvanger jou nog niet kent. Een mens heeft slechts enkele seconden nodig om te beoordelen of ze interesse hebben in jouw product of dienst. Zorg dus dat die boodschap helder is. Onduidelijkheid schept verwarring en dus een negatieve associatie. Hou het ook bij 1 boodschap. Een poster met 5 verschillende boodschappen is onoverzichtelijk en trekt geen potentiële nieuwe klanten.
3. Een herkenbare stijl
Door een terugkerende stijl te ontwikkelen, creëer je herkenbaarheid. Dit kan door middel van kleur, vorm, geluid of taalgebruik. Zorg dat er een duidelijk huisstijl handboek is waarin wordt beschreven welke kleuren jouw huisstijl bevat, welke extra kleuren gebruikt mogen worden. Maar ook wat voor soort fotografie bij jouw merk past. Door dit consequent door te voeren in al jouw uitingen, creëer je een sterk merk.
4. Voer jouw huisstijl overal in door
Bij alleen een logo, visitekaartje en website ben je er soms nog niet. Eigenlijk alles waarmee jij naar de buitenwereld treed is een kans om jouw merk bekendheid te geven. Denk aan autobestickering, jouw winkel, kantoor of ontvangstruimte, maar ook je e-mailhandtekening. Voer overal de stijl door die is ontwikkeld om een sterk merk te bouwen.
5. Hou het niveau hoog
Probeer niet te veel zelf te knutselen. En dan bedoel ik niet een social media post maken in Canva, of af en toe zelf een foto maken en posten, maar wel de essentiële dingen. Probeer niet zelf in word, Canva of powerpoint een flyer te maken, want dit is vaak niet geschikt voor drukwerk. In een ontwerp wordt met alles rekening gehouden, zoals kleuropbouw, beeldgebruik en witmarges. Door ook dit consequent door te voeren blijft de eenheid behouden.
Wil jij graag hulp met het ontwikkelen van jouw huisstijl?
Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.