Elke kleur roept andere emoties op. Kleuren worden niet zo maar gekozen voor een logo of een huisstijl. Daar wordt over nagedacht en er zijn verschillende redenen om bepaalde kleuren voor een bepaald merk of bedrijf te kiezen, of juist niet.
Kleur kan informatie doorgeven, zonder dat daarbij woorden nodig zijn. Denk aan de rode en blauwe stip op een waterkraan, iedereen weet wat deze betekent. Kleuren kunnen je gedrag beïnvloeden en dus ook die van jouw (potentiële) klant.
Wit
Een kleur van onschuld, puurheid, perfectie en een neutrale kleur. Het straalt kalmte en rust uit en is erg makkelijk te combineren met veel andere kleuren. Te veel wit kan steriel maken, maar in de juiste verhouding vormt het ook de perfecte balans tussen yin en yang. Logo’s gebruiken het vaak als basiskleur en als contrast tegen de hoofdkleur. Het is een kleur die in eigenlijk de basis vormt voor alle logo’s.
Zwart
Krachtig, elegant, tijdloos stijlvol en een kleur dat autoriteit uitstraalt. Zwart is ook mysterieus en dramatisch en wordt vaak als contrasterende kleur gebruikt om de hoofdkleur beter tot haar recht te laten komen. Iets wat we vaak zien is dat luxe, exclusieve merken de kleur zwart incorporeren in hun logo/huisstijl. Dit vanwege de uitstraling van klasse en stijl dat zwart uitstraalt.
Bruin
Een aardse tint die associaties heeft met natuur en de aarde. Het staat voor geborgenheid, een authentiek kleur die ook een stoer effect kan geven. Een robuuste kleur en vaak geliefd bij mannen, in tegenstelling tot roze bij vrouwen. Ook vaak gebruikt bij producten die bruin zijn, denk aan koffie of chocolade. Verschillende tinten bruin zijn bijvoorbeeld goudbruin, beige, kastanjebruin, koperbruin en taupe
Groen
Een vriendelijke, frisse kleur die associaties oproept van gezondheid, rust, groei, energie en natuur. Het wordt vaak gebruikt om een ontspannen sfeer te creëren. Logo´s waar de kleur groen vaak voorkomt, benadrukken vaak hun ecologische en biologische herkomst. De kleur groen kent veel variatie in tinten. Zoals pistache-, olijf-, mint-, smaragd- of turkooisgroen
Blauw
De lieverlingskleur van velen. Vertrouwen, zekerheid, stabiliteit, frisheid, wijsheid en zakelijk zijn de kernwoorden van de kleur blauw. Het wordt vaak gebruikt door bedrijven die zekerheid en betrouwbaarheid uit willen stralen. Blauw kan ik vele tinten gebruikt worden. Denk aan marine- en hemelblauw tot turquoise en verkeersblauw.
Paars
Paars staat voor creativiteit, luxe, warmte, emotie, spiritualiteit en zachtheid maar het straalt ook een zekere mate van mysterie uit. Het wordt vaak gebruikt in logo´s die klasse, souplesse en vertrouwen willen uitstralen. Tinten paars die gebruikt worden zijn bijvoorbeeld Lila, aubergine, lavendel en koninklijk paars
Roze
De kleur roze wordt vaak gebruikt om vrouwen aan te spreken. Roze staat voor innovaties, vernieuwend, zorgzaamheid, energie en verfrissend. Een andere kijk op iets dat al wat langer bestaat. Er zijn vele tinten rose. Van huidroze en kauwgom tot lila en magenta.
Rood
Kleurenpsychologie geeft aan dat rood staat voor impulsiviteit, warmte, jeugdigheid, lef, kracht en passie. Het creëert een gevoel van urgentie en het straalt een gevoel van zelfvertrouwen, kracht, energie en sensualiteit uit. Ook worden veel mensen vrolijk van de kleur rood. Het wordt door veel merken gebruikt in hun huisstijl omdat het een zeer veelzijdige kleur is die veel emoties oproept. Rood is er in vele tinten. Van watermeloen- en aardbei-rood tot kersen- en helderrood.
Oranje
Een vrolijke, speelse, opvallende en stimulerende kleur. Daarnaast straalt het ook onafhankelijkheid en zelfvertrouwen uit wanneer je deze kleur gebruikt. De kleur wordt vaak gebruikt in logo´s van artistieke beroepen, pretparken en sporten. Maar ook bij bedrijven die graag hun Nederlandse roots willen tonen. Oranje bestaat in diverse tinten. Denk aan Pompoen, dieporanje en roodoranje.
Geel
Een kleur die staat voor optimisme, logica, blijheid, nieuwsgierigheid en warmte. De kleur is goed voor je concentratie en je krijgt er inspiratie van. Heeft als kleur vaak wel ondersteuning nodig van een krachtige tegenpool.
Kleur voegt waarde toe aan je merk
Kleuren worden niet zomaar gekozen, ze zijn een wezenlijk onderdeel van jouw merk, staan ergens voor en geven je een bepaald gevoel. Ook kan alleen een kleur al een boodschap overbrengen. De invloed van kleur zorgt voor de juiste associaties met het merk en voor herkenning. Onbewust beïnvloeden kleuren je hersenen, humeur en emoties. Kleur is dus een heel krachtig onderdeel binnen het creëren van content en iets waar je zeker goed over na moet denken. Zorg dat het in je voordeel werkt en dat je hiermee juist extra merkwaarde creëert!
Kun jij hulp gebruiken bij het kiezen van de juiste kleuren voor jouw merk?
Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking